Tuesday 18 October 2011

Canı Gönülden İnanışlar - 1

Ben Korsan'a tarafım. 
Hep öyle oldum.
Büyük olasılıkla, hep de öyle olacağım.

Yeri gelmişken açıkça belirtmeliyim: Konu hakkındaki "Telif Hakları" tartışmalarını da şımarık çocukların ağlaşmaları saçmalığından öte bulmuyorum. Bence, bir sanatçı, gerçekten bir sanatçı ise, veya bir bilim insanı, gerçekten bir bilim insanı ise, birincil amacı maddesel kar amacı gütmek olduğu için girişmez giriştiği sancılı bu üretim sürecine. Birincil amacı, içinde tutamadığı, taşan his veya bilgiyi kendi içinden dışarı çıkarma arzusudur. Onun gerçekte çıkardıklarını paylaşabildiği başkaları olup olmadığını umursadığını bile sanmıyorum: konuya "Varsa ne ala, yoksa alamıyor oluşları onların kaybı..." diye bakıyor olmasını beklerim, veya sinirlenmesini, veya üzülmesini...Ama üretimine yine de devam etmesini.  Günümüzde koşullar gereği elbette bu paylaşımdan maddesel bir dönüş beklentisi olacaktır - aksini iddia edecek değilim, ancak söylemeye çalıştığım söz konusu bu beklentinin onun önceliği olmadığıdır. Öyleyse, bu fiyatlar nedir?! Emeğe saygım sonsuz, ancak cebimdeki paranın söz konusu bu saygımı göstermemin tek yolu olduğu fikrini kabul etmiyorum. Sen yap çok güzel şeyler, inanılmaz faydalı bilgiler koy ortaya, ama benim alım gücüm yetmesin onlara ve sen de kına yak sonra "ne güzel de yaptım ama halbüki, neden kimse bilmiyor?!" diye. Kimin için üretiliyor o sanat, o biligi? Fiyatlara bakılırsa, harçlıkla geçinen öğrenciler için değil. 

Korsan'a tarafım ben. 

Para kazanılarak zengin olunacaksa sanat veya bilim üzerinden, bu onun ilk paylaşımı üzerinden olmamalı. Maaliyet bedelini al, ama sonra biraz düşünceli davran kar payını eklerken. Bırak uygun fiyatlara dinlesin insanlar, şarkılarının melodisini, sözlerini içselleştirsin, sonra sen sahne performansına koy nispeten yüksek bir bedel, seni canlı kanlı görmek, performansını izlemek bir ayrıcalık olsun ille istediğin buysa. Ya da yeni bir bilgi kattıysan literatüre, biraz sağduyulu davranarak bir bedel belirle emeğine karşılık, bırak ona erişebilelim ki kim bilir belki de bu sayede daha da ileri götürebilelim - sonuçta bilim alanında kaydedilen her türlü ilerleme bir noktada hepimiz için önemli sonuçlara sebep olabilir. Resminin orjinalinin değeri konusunda bir şey söyleyemem, ama eğer beni derinden etkilemişse, bir kopyasını duvarıma asmak isteyecek kadar derinlerime dokunmuşsa, bunun için bana ödeteceğin bedel konusunda biraz düşünceli ol. Filmlerden bahsetmiyorum bile. Tiyatro biletlerinin (yaşasın devlet tiyatroları!) en az iki, bazen üç katına kadar çıkıyor fiyatlar...ayıp. 

Evet, ben Korsan'a tarafım. 

Hep öyle oldum.
Eğer bu şekilde devam edecekse durum, büyük olasılıkla hep de öyle olacağım.



No comments:

Post a Comment